Støttet af

Et stærkt partnerskab med ambitioner

Ta’ Cyklen Danmark er et projekt – sat i verden for at få flere danskere til at vælge cyklen på korte ture under 5 km.

Fra marts 2015 og frem til juni 2017 kunne danskerne møde Ta’ Cyklen Danmark både nationalt og lokalt ved fysiske events og på sociale medier.

De lokale kampagneaktiviteter blev på tur udviklet og afviklet af Ta’ Cyklen Danmarks partnere, mens de nationale kampagneaktiviteter blev udviklet og koordineret i Ta’ Cyklen Danmarks sekretariat med adresse hos Kræftens Bekæmpelse. 

Og nu er turen kommet til forskerne, der skal regne på effekterne af kampagnen. Rapporten forventes offentliggjort i slutningen af 2018. Den kommer primært til at indeholde en kendskabsanalyse, en effektanalyse af hvor mange cykelture kampagnen har givet og en cost-benefit-analyse af sundhedsgevinsterne.

Bag Ta’ Cyklen Danmark står et stærkt partnerskab og en engageret følgegruppe, som har valgt at støtte projektet og kampagnen.

I partnerskabet sidder Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Aarhus Kommune, Odense Kommune, Frederiksberg Kommune, Middelfart Kommune, DTU Transport, Cyklistforbundet, DSB og Movia.

Følgegruppen favner FDM, Sundhedsstyrelsen, Rådet for Sikker Trafik og Københavns Kommune.

Projektet og kampagnen er støttet af Nordea-fonden og Vejdirektoratet.

Et ambitiøst mål

Kampagnens målsætning er at få 50 mio. flere cykelture om året – det svarer til 1 % stigning i antallet af cykelture på landsplan.

For at nå dette mål satser kampagnen på:

  1. at få dem som allerede cykler, til at vælge cyklen oftere

  2. at få danskere som ikke cykler til at vælge cyklen

  3. at udvide cykelsæsonen

Partnere

Presse

Pressekontakt

Iben Sommer

Seniorprojektleder
Forebyggelse & Oplysning

Kræftens Bekæmpelse

ino@cancer.dk
mob. 3038 2313